Isnin, 22 Julai 2013

Acai Berry

Acai Berry (Euterpe oleracea) ialah buah seakan akan anggur yang di tuai dari pokok palma acai . Tumbuhan ini berasal dari Amerika Selatan yang mana telah digunakan oleh penduduk tempatan sejak berkurun lamanya sebagai makanan, minyak masak dan juga ramuan ubat.

Acai berry mengandungi pelbagai anti oksida seperti Antrocyanins,phenols dll, serta omega 3, omega 9 dan omega 9 juga dikatakan mampu menghalang tumor dan kanser. 

Mari kita lihat apa makna "antioksidan" . Apabila kita merujuk kepada produk sebagai antioksidan, kita yang mendakwa ia mempunyai potensi untuk melawan dan memusnahkan radikal bebas.
 Radikal bebas, yang juga dikenali sebagai spesies oksida reaktif, mampu merosakkan sel-sel dan bahan genetik dalam badan kita.
 Badan menghasilkan radikal bebas setiap hari sebagai hasil sampingan daripada makanan yang kita memetabolismekan atau cahaya matahari yang diserap melalui kulit.
 Mana-mana molekul boleh menjadi radikal bebas dengan mendapat atau kehilangan elektron, yang meninggalkan elektron tak berganding dalam molekul itu. 
Elektron terlerai menjadi sangat reaktif dan boleh memulakan tindak balas rantai. Tindak balas rantai ini  boleh menyebabkan kerosakan yang lebih kepada sel-sel kita daripada radikal bebas individu.
 Antioksidan boleh menstabilkan molekul ini, menghalang mereka dari merosakkan sel-sel kita. Dalam erti kata lain, produk yang dikenali sebagai antioksidan kerana mereka mempunyai keupayaan untuk menderma elektron.


Acai berry adalah bahan penting didalam produk bio-langsing dan ia memberikan satu kelainan dan manafaat yang lebih besar dari produk produk lain dipasaran .


Tiada ulasan:

Catat Ulasan